Analys av besökare - Google Analytics
Du vill veta hur många potentiella kunder som besöker din webbplats, vilka produkter de tittar på och från vilka länder de kommer.
Alla våra webbshopar är utrustade med en besöksanalysapplikation som kallas EasyAnalytics. Den kan hittas under Instrumentpanel > Besöksanalys.
Observera att besöksanalysen inte är helt exakt, men den ger dig en bra uppfattning om din framsteg. Om din webbplats visas i en presentation för 200 personer, kommer du bara att se ett besök från den dator som besöker din webbplats. Omvänt kommer vissa personer att räknas flera gånger om de besöker din webbplats med flera enheter eller en VPN. Vi filtrerar bort de flesta spam-botar, men vissa har mycket mänskligt beteende och går inte att särskilja. Din webbplats är tillgänglig globalt och för alla: vi blockerar aldrig besökare från vissa geografiska områden, eftersom det skulle kunna innebära att vi också blockerar VPN-användare.
Installera en extern besöksanalysapplikation
Besöksanalysapplikationen från EasyWebshop kan användas i kombination med externa besöksräknare. Några populära plattformar för webbtrafikanalys är:
Navigera till Inställningar > Fler alternativ > Besöksanalys.
Om Besöksanalys inte visas i menyn, justera först användarupplevelsenivån till Expert, under Inställningar > Fler alternativ > Användarupplevelsenivå.
- Skapa ett konto hos en leverantör för besöksanalys
- Aktivera modulen Besöksanalys på EasyWebshop
- Kopiera den HTML-kod som tillhandahålls av leverantören och klistra in den i fältet Besöksanalyskod
- Kopiera URL:en du använder för att se besöksanalysen och klistra in den i Besöksanalys-URL (valfritt)
- Klicka på Spara
Besöksanalyskoden kommer automatiskt att läggas till längst ner på varje sida av din webbplats. Vi rekommenderar att du inte lägger till kod i headern: detta kommer att påverka din webbplats laddningstid avsevärt.
När du installerar ett verktyg för besöksanalys på din webbplats är det avgörande att säkerställa efterlevnad av integritetslagar, såsom GDPR. Se till att uppdatera ditt integritetsmeddelande och lägga till en cookie-varning om det behövs.
Installera Google Analytics
En populär plattform för besöksanalys är Google Analytics. Google Analytics är gratis, lämnar ingen ikon eller annonser på webbplatsen och ger användbar information.
Google Analytics-diagram över starten av EasyWebshop 2009.
Nedan hittar du stegen för att installera Google Analytics. Skärmdumparna kan skilja sig, men proceduren är alltid densamma.
Steg 1: Skapa ett konto hos Google
Om du redan har ett Google-konto kan du hoppa över det första steget. Om du har en Gmail-adress har du också ett Google-konto.
I alla andra fall kan du skapa ett konto hos Google Analytics. Valfritt, ändra gränssnittet till önskat språk.
Klicka på Registrera dig nu.
Klicka på Skapa ett konto nu.
Fyll i all information och klicka på Jag godkänner. Skapa mitt konto.
Du kommer att få ett bekräftelsemail från Google. Klicka på länken i detta mail för att bekräfta ditt konto.
Steg 2: Registrera dig för Google Analytics
Om du redan har ett Google-konto kan du börja här.
Logga in på Google Analytics. Klicka på den blå knappen Åtkomst till Analytics. Ange din e-postadress och valda lösenord.
Registrera dig för Google Analytics.
Ange detaljerna för din webbplats och klicka på Fortsätt.
- Fyll i formuläret
- Acceptera användaravtalet
Steg 3: Installera Google Analytics spårningskod
Du har kommit till det viktigaste steget: kopiera koden du får från Google Analytics. Oroa dig inte, du behöver inte förstå koden. Välj den fullständiga koden - så att den blir blå - och högerklicka på valet. Välj sedan Kopiera.
- Navigera på EasyWebshop till Inställningar > Fler alternativ > Besöksanalys
- Aktivera modulen
- Klistra in koden från Google Analytics i fältet Besöksanalyskod (placera markören i textfältet, högerklicka och välj Klistra in)
- Valfritt ange Besöksanalys-URL: https://www.google.com/analytics/settings/home
- Klicka på Spara
Klicka på Spara och avsluta på webbplatsen för Google Analytics.
Grattis!Google Analytics är nu installerat på din webbplats. Klicka på Visa rapport för att se din besöksanalys. Första gången kommer du inte att se mycket. Besöksanalysen är helt aktiv efter cirka 24 timmar.
Du kan alltid hitta spårningskoden för din webbplats på Google Analytics. Klicka på Redigera på den relevanta webbplatsen, klicka sedan på Kontrollera status under Information om huvudwebbplatsprofilen.
Nästa sida: Filter
- Introduktion
- Produkthantering
- Konfigurering av nätbutik
- Konto- och butiksinställningar
- Betalningsmetoder och betaltjänstleverantörer
- Fakturor och allmänna villkor
- Fastställande av fraktkostnader
- Rabatter och tilläggsavgifter
- Registrering och överföring av domännamn
- Flerspråkig butik
- Anslutning till externa plattformar
- Personliga webbadresser
- Hantering av flera webbutiker (Multishop)
- Automatiska e-postmeddelanden till kunder
- Utforma en vacker layout
- Förvaltning av beställningar
- Marknadsföring
- Moduler
- Säkerhetskopiering och export av data
- E-post och webmail
- Administratörskonton
- Foton av hög kvalitet
- Tvåfaktorsautentisering
- Etiketter
- Metataggar - verifiering av webbplatsen
- Livechatt
- Bildspel
- Analys av besökare - Google Analytics
- Filter
- Försäljningspunkt (POS)
- Formulärfält
- Digitala eller virtuella produkter
- Bokningssystemet Symcalia
- Gästbok
- Kontakta helpdesk