Marknadsföring

Större textMinska text

MarknadsföringEn del av att driva ett företag är marknadsföring. Dina kunder måste hitta din webbplats för att du ska kunna sälja. På den här sidan och de följande sidorna beskrivs hur du lockar besökare och omvandlar dem till kunder. I början kommer du att ha få beställningar, men senare kommer dina nöjda kunder att ge en stabil intäkt.

Klar för kunder

Customers

Se till att din produktkatalog är komplett, att du har en attraktiv webbplatsdesign och att dina webbsidor är fyllda med nödvändig information.

Besökare
En besökare är ett prospekt eller en potentiell kund som besöker din webbplats och tittar på dina produkter.
Kunder
Besökare blir kunder när de beställer produkter i din webbshop.
Konverteringar
En konvertering är omvandlingen från en besökare till en kund. Konverteringsgraden är den procentandel av besökarna som konverteras till kunder.

Du hittar din besöksstatistik och konverteringsanalys på Dashboard > Besöksanalys.


Easy Analytics Graph

Easy Analytics Diagram

Linjediagram för Easy Analytics

Easy Analytics konverteringsgraf
Easy Analytics, EasyWebshop:s applikation för besöksanalys.

Observera att besöksanalysen inte är helt exakt, men den ger dig en bra bild av hur du ligger till. Om din webbplats visas i en presentation för 200 personer kommer du bara att se ett besök av den dator som har åtkomst till din webbplats. Omvänt kommer vissa personer att räknas flera gånger om de besöker din webbplats med hjälp av flera enheter eller ett VPN. Vi filtrerar bort de flesta spamrobotar, men vissa har ett mycket mänskligt beteende och går inte att urskilja. Din webbplats är tillgänglig globalt och för alla: vi blockerar aldrig besökare från vissa geografiska områden, eftersom det skulle kunna innebära att vi också blockerar VPN-användare.

Det är viktigt att du investerar tillräckligt med tid för att marknadsföra din webbshop. Följande tips och sidor hjälper dig på vägen.

Tips och råd för att marknadsföra din webbshop

Ett bra domännamn
Välj ett domännamn som är lätt att skriva och lätt att komma ihåg domännamn Undvik att använda specialtecken och siffror om de inte är en del av ditt företagsnamn. Håll ditt domännamn så kort som möjligt, vilket kan vara svårt på grund av domän squatters. Du kan ansluta flera domännamn till din webbplats.
Attrahera besökare
Du behöver besökare i första hand. Det är inte för att du har en webbplats som besökarna kommer naturligt. Registrera din webbplats på startsidor på Internet, be vänner, affärspartners och andra företagare att lägga in en länk till din webbplats och var närvarande på webbforum och sociala nätverk. Fler kvalitetslänkar till din webbplats innebär bättre ranking i sökmotorer som Google och Bing. Detta kommer återigen att ge extra - gratis - besökare.
Annonsera med rätt målgrupp
Om du annonserar, online eller offline, ska du alltid se till att dina annonser når rätt målgrupp. Segmentera annonserna efter intresse, typ av kund, geografiskt, åldersgrupp och/eller kön.
Skapa visitkort
Sätt ditt domännamn på dina visitkort, broschyrer, butiksfasad, företagsbil och annat reklammaterial. Du kan genererar en QR-kod från en URL om du vill djuplänka till en lång webbadress.
En professionell layout
Med EasyWebshop kan du själv anpassa layouten på din webbplats. Du kan göra din webbplats så vacker (eller så ful) som du vill. Se till att du har en webbplats med ett professionellt utseende som bygger upp förtroende. Håll dig konsekvent med typsnitt och färger, undvik upptagna och luddiga bakgrunder. Din logotyp ska vara synlig högst upp. Undvik stavfel, stora bokstäver, brist på skiljetecken eller flera utropstecken efter varandra.
All information tillgänglig
Vilka är betalningsalternativen? När kommer mina produkter att levereras? Vilka är villkoren? Vilka är öppettiderna för den fysiska butiken? Dina besökare ska kunna hitta den här informationen på webbplatsen.
Enkel utcheckning
Din webbshop är optimerad för en sömlös utcheckning för maximal konvertering. Se till att det förblir så: varje extra funktion du lägger till kommer att göra det svårare för dina kunder att beställa.
Erbjud bra produkter till rätt pris
Gör en marknadsundersökning. Se till att dina produkter eller tjänster ger värde och jämför priser inom din bransch. Dina besökare kommer också att göra detta och de kommer naturligtvis att köpa den produkt som har lägst pris. Är dina produkter dyrare? Låt dina besökare veta varför. Mer kvalitet, bättre service?
Erbjud en utmärkt kundservice
Dina kunder ska ha ett enkelt sätt att kontakta dig och få de svar de vill ha. Din webbshop har ett inbyggt kontaktformulär med skräppostskydd. Publicera inte din e-postadress på din webbplats: efter en tid kommer du att få många spam- och phishingmeddelanden.
Håll fraktkostnaderna låga
När dina besökare har lagt produkterna i sin kundvagn vill du naturligtvis att de ska slutföra sin beställning. Undvik obehagliga överraskningar som höga fraktkostnader, tilläggsavgifter eller ytterligare behandlingsavgifter. Besökare kommer att avbryta sin beställning av dessa skäl. Överväg att erbjuda fri frakt från ett visst orderbelopp.
Tillhandahåll flera betalningsmetoder
Dina kunder ska kunna välja mellan minst 4 olika betalningsmetoder. Ju fler desto bättre. Kundvagnen i din webbshop ger en uppskattning av fraktkostnaderna och en lista över tillgängliga betalningsmetoder innan kunden behöver ange några uppgifter.
Erbjuda rabatter
En rabatt för en andra beställning, en presentprodukt, kvantitetsrabatter och fri frakt från och med ett visst inköpsbelopp ger ett extra incitament att göra en beställning.
Få stamkunder
Att locka nya kunder kostar pengar. Det är mycket billigare att få dina nuvarande kunder att köpa igen. Ge önskelistor och ett nyhetsbrev med kampanjer för en varaktig kundrelation. Och naturligtvis satsa på en utmärkt service, så att dina kunder kommer tillbaka, lämnar positiva recensioner och ger word of mouth.
Tålamod
Tänk långsiktigt, förvänta dig inte omedelbara resultat. Att bygga upp ett företag sker inte över en natt. Din webbshop använder de senaste teknikerna för optimala sökmotorresultat. Det tar dock tid att skaffa sig bra positioner. Många webbshoppar är riktigt framgångsrika först efter 3 år.

Nästa sida: Sökmotoroptimering

Start wiki



Vanliga frågor Kontakt

Denna webbplats använder inte spårningscookies och säljer inte personuppgifter.FörsäljningsvillkorSekretess 2009 ‑ 2025 EasyWebshop