Tvåfaktorsautentisering
Tvåfaktorsautentisering lägger till en extra säkerhetsnivå när du loggar in på ett konto. Detta görs genom att kombinera något du vet (ditt lösenord) med något du har (din telefon). Den extra säkerheten gör det mycket svårare för illvilliga aktörer att få tillgång till ditt konto.
När tvåfaktorsautentisering har aktiverats, logga in med din e-post och ditt lösenord så visas en skärm som ber dig att ange en 6-siffrig kod. Koden genereras med hjälp av den öppna TOTP-standarden. Alla applikationer som stöder denna standard kan generera en kod.
EasyWebshop stöder inte tvåfaktorsautentisering via SMS, eftersom det allmänt erkänns som en osäker praxis. Bedragare har funnit kreativa sätt att avlyssna SMS-koder, genom SIM-byten, phishing, osäker överföring och andra hackningstekniker som gör att de kan få tillgång till dina meddelanden.
Vi rekommenderar FreeOTP.
- FreeOTP är öppen källkod
- Du behöver ingen internetanslutning för att använda appen
Aktivera tvåfaktorsautentisering
Det första steget är att installera en applikation som kan generera en 6-siffrig TOTP-kod. Installera den på en annan enhet än den du använder för att hantera din webbshop. Till exempel, använd en smartphone för att generera koden och din PC för att logga in på webbshoppen.
Android | FreeOTP |
iOS | FreeOTP |
Linux | OATH Toolkit |
När installationen har slutförts, navigera till Inställningar > Fler alternativ > Tvåfaktorsautentisering. Om Tvåfaktorsautentisering inte visas i menyn, ställ först in användarupplevelsenivån till Avancerad, under Inställningar > Användarupplevelsenivå.
Använd din telefons kamera för att skanna QR-koden som visas på denna sida. Applikationen kommer nu att generera en 6-siffrig kod. Vänligen ange denna tillsammans med 2 telefonnummer som vi kan använda för att nå dig om du tappar din telefon.
Du kan ange koden genom att skriva siffrorna på ditt tangentbord eller genom att klicka på siffrorna som visas på din skärm i slumpmässig ordning, eller genom att använda en kombination av de två. Det senare är säkrast: att kombinera båda metoderna gör det svårt för tangenttryckare att avlyssna din kod. Du kommer automatiskt att loggas in när du har angett den sista siffran. Omedelbart efter att den har angetts blir en kod ogiltig.
Helst bör autentiseringsappen installeras på två telefoner eller surfplattor: om du tappar en enhet kan du fortfarande logga in med den andra. Förvara enheterna på olika platser.
Var noga med att noggrant ange dina 2 telefonnummer! Om vi inte kan nå dig på dessa nummer för en kontoreparation riskerar du att helt förlora tillgången till ditt konto.
Inaktivera tvåfaktorsautentisering
Du kan inaktivera tvåfaktorsautentisering genom att klicka på Inaktivera knappen under Inställningar > Fler alternativ > Tvåfaktorsautentisering. Vi rekommenderar dock att du håller den aktiverad för extra säkerhet för ditt konto.
Kontoreparation
Om du har glömt ditt lösenord kan du återställa det med hjälp av återställningssidan för lösenord.
Återställning av tvåfaktorsautentisering: vi rekommenderar att du alltid har en andra enhet som kan användas för att generera en autentiseringskod, som beskrivs i dokumentationen ovan. På så sätt har du alltid en reserv enhet och riskerar inte att låsa dig ute från ditt konto. Vi strävar efter att ge våra kunder den bästa möjliga säkerheten och vill absolut undvika att obehöriga personer får tillgång till hanteringen av en webbshop. Återställning av tvåfaktorsautentisering är en komplicerad process som kan ta flera dagar och som vi utför manuellt. Därför är återställning av tvåfaktorsautentisering inte gratis: en återställning kostar €70 som kommer att dras från ditt kontobalans.
Vänligen kontakta oss med en supportbiljett för att påbörja processen för återställning av tvåfaktorsautentisering. Använd den e-postadress som du normalt använder för att logga in på ditt konto.
Nästa sida: Etiketter
- Introduktion
- Produkthantering
- Konfigurering av nätbutik
- Konto- och butiksinställningar
- Betalningsmetoder och betaltjänstleverantörer
- Fakturor och allmänna villkor
- Fastställande av fraktkostnader
- Rabatter och tilläggsavgifter
- Registrering och överföring av domännamn
- Flerspråkig butik
- Anslutning till externa plattformar
- Personliga webbadresser
- Hantering av flera webbutiker (Multishop)
- Automatiska e-postmeddelanden till kunder
- Utforma en vacker layout
- Förvaltning av beställningar
- Marknadsföring
- Moduler
- Säkerhetskopiering och export av data
- E-post och webmail
- Administratörskonton
- Foton av hög kvalitet
- Tvåfaktorsautentisering
- Etiketter
- Metataggar - verifiering av webbplatsen
- Livechatt
- Bildspel
- Analys av besökare - Google Analytics
- Filter
- Försäljningspunkt (POS)
- Formulärfält
- Digitala eller virtuella produkter
- Bokningssystemet Symcalia
- Gästbok
- Kontakta helpdesk