Mitt foto / min logotyp / min bakgrundsbild ändras inte
EasyWebshop använder cachelagring för bilder och foton. Det är detta som gör din webbplats supersnabb. Cachelagring erbjuder många fördelar i effektivitet och hastighet. Den enda nackdelen är att när du ändrar bilder är uppdateringen inte omedelbart synlig på webbplatsen om webbplatsen redan har cachelagrats. Detta är en situation som vi kallar en gammal cache.
En gammal cache är lätt att fixa, det kräver en enkel åtgärd från användaren/klienten (webbläsaren).
En webbläsare (Chrome, Edge, Firefox, Opera, ...) sparar webbsidor och bilder på hårddisken. Detta gör att din bärbara dator, surfplatta eller telefon kan ladda webbsidan mycket snabbare vid ditt nästa besök. Om du besöker sidan visas offlineversionen på din hårddisk och inte liveversionen online.
Lösning 1: Rensa webbläsarens cache
- Brave / Chrome / Chromium / Opera
- Högerklicka på Omladdningsikonen och klicka på Töm cache och hård omladdning.
- Firefox
- Klicka på Hänglåsikonen och klicka på Rensa kakor och webbplatsdata.
Namnen på menyalternativen kan skilja sig beroende på webbläsarversion och språk. Om du inte hittar det här alternativet, använd din favoritsökmotor för att hitta hur du rensar din webbläsares cache i din specifika webbläsare.
Lösning 2: Gör ingenting
Detta är den enklaste lösningen: cacher rensas automatiskt efter 30 dagar.
Observera att endast enheter som har besökt din webbplats nyligen visar den cachelagrade versionen. Dina besökare kommer att se den uppdaterade versionen direkt om de inte har besökt din webbplats nyligen.
Lösning 3: Ändra namnet på bilden
Genom att ändra namnet på bilden (eller namnet på kategorin eller produkten) och ladda upp den igen får bilden en ny webbadress som inte har cachelagrats.
Om den här lösningen inte fungerar ändrar du förmodligen fel bild. Vissa användare lägger till kategorier eller produkter med samma eller liknande namn. När de uppdaterar objektet återspeglas det inte på webbplatsen eftersom de uppdaterar ett annat liknande objekt.
Lösning 4: Uppdatera en specifik bild
Vissa webbläsare använder aggressiv cachelagring: de behåller bilder även efter att ha uppdaterat en sida. I det här fallet kan du uppdatera bilden själv:
Lösning 5: Använd en enhet som inte har öppnat webbplatsen nyligen
Använd helst en enhet som inte finns på samma nätverk. Ibland kan proxyservrar och routrar också cachelagra webbinnehåll. Till exempel en enhet från en granne.
Du kan också använda en webbplats som Site-Shot för att göra en skärmdump av din webbplats.
Vad händer om det fortfarande inte fungerar?
Om du har provat alla ovanstående lösningar och ingen av dem fungerar ändrar du förmodligen fel bild. Vissa användare lägger till kategorier eller produkter med samma eller liknande namn. När de uppdaterar objektet återspeglas det inte på webbplatsen eftersom de uppdaterar ett annat liknande objekt.
Lösningen här är att kontrollera om du uppdaterar rätt objekt.
Observera att vår helpdesk inte kan rensa din webbläsares cache på distans. Webbplatsen är cachelagrad på din enhet, som vi inte kan komma åt. Du måste följa stegen ovan för att rensa cacheminnet själv. Cachelagring är en funktion, inte en bugg. Att upprepade gånger be oss att fixa detta åt dig kommer inte att hjälpa dig vidare. Vi kan inte göra detta åt dig, inte ens med världens bästa intentioner.
- Introduktion
- Produkthantering
- Konfigurering av nätbutik
- Konto- och butiksinställningar
- Betalningsmetoder och betaltjänstleverantörer
- Fakturor och allmänna villkor
- Fastställande av fraktkostnader
- Rabatter och tilläggsavgifter
- Registrering och överföring av domännamn
- Flerspråkig butik
- Anslutning till externa plattformar
- Personliga webbadresser
- Hantering av flera webbutiker (Multishop)
- Automatiska e-postmeddelanden till kunder
- Utforma en vacker layout
- Förvaltning av beställningar
- Marknadsföring
- Moduler
- Säkerhetskopiering och export av data
- E-post och webmail
- Administratörskonton
- Foton av hög kvalitet
- Tvåfaktorsautentisering
- Etiketter
- Metataggar - verifiering av webbplatsen
- Livechatt
- Bildspel
- Analys av besökare - Google Analytics
- Filter
- Försäljningspunkt (POS)
- Formulärfält
- Digitala eller virtuella produkter
- Bokningssystemet Symcalia
- Gästbok
- Kontakta helpdesk