Registrering och överföring av domännamn
Ett domännamn är din personliga internetadress, t.ex. yourcompany.com eller myonlineshop.eu.
- Ett domännamn är mycket viktigt för att få besökare och bli listad i sökmotorer.
- Du kan visa ditt domännamn på visitkort, skyltfönster eller på ditt fordon.
- Se till att domännamnet inte är för långt eller svårt att stava. Undvik att använda siffror och specialtecken.
- Registrera ditt domännamn i tid, ett domännamn som redan är registrerat av någon annan kan inte användas.
- Registrerare
- Detta är ägaren till domännamnet. Om du registrerar ett domännamn hos oss är du den juridiska ägaren.
- Registrerare
- Det företag du köper domännamnet från. Till exempel EasyWebshop.
- Registrering
- Det här är den organisation som hanterar domännamnen. Till exempel DNS.be för belgiska .be-domännamn och SIDN för nederländska .nl-domännamn.
Registrera ett nytt domännamn
Kontrollera först och främst att din personliga information eller företagsinformation på Inställningar > Kontoinställningar är korrekt. Utan rätt information kommer ett register att neka domänregistreringen.
Registrera ditt domännamn på Inställningar > Fler alternativ > Domännamn.
TLD:er eller toppdomäner
Registrera inte ett befintligt handelsnamn som är skyddat som immateriell egendom av ett patent.
Dubbelkolla att det domännamn du vill registrera är korrekt: det går inte att ändra domännamnet efter registreringen! Domännamn reserveras och registreras i realtid. Registren tillåter inte att domännamn ändras i efterhand. Du kan dock registrera ett nytt domännamn.
Tyvärr ser vi en ökning av antalet skräppostmeddelanden till domännamnsägare. Det är möjligt att du får brev eller e-postmeddelanden för att "bekräfta" eller "förnya" ditt domännamn till en hög kostnad. Ignorera dessa brev/mejl och betala inte! De enda giltiga mejlen är de från EasyWebshop och ICANN.
Att koppla ett domännamn till din shop går oftast omedelbart. För en domännamnsöverföring beror väntetiden på bekräftelserna från dig och den tidigare registraren.
Gratis domännamn
Om du redan använder Basic-, Professional- eller Business-versionen och detta är ditt första domännamn, ingår registreringen i priset för butiken och du behöver inte betala några extra kostnader. I andra fall debiteras standardpriset för ett domännamn under en period på ett år.
Domänförnyelser ingår också. Standarddomänen förnyas automatiskt på utgångsdatumet om du använder Basic-, Professional- eller Business-versionen. Se till att din butik inte är på gratisversionen vid tidpunkten för utgångsdatumet.
Överföra ett domännamn
Om det domännamn du vill ha redan är registrerat kommer du att bli ombedd att överföra domännamnet. En domännamnsöverföring innebär att domännamnet flyttas till en annan registrar.
Begär inte en domännamnsöverföring för ett domännamn som inte är ditt.
När du överför ett domännamn ändras registratorn för domännamnet. Du kommer alltid att vara den juridiska ägaren av domännamnet. När en domännamnsöverföring misslyckas kan kostnaderna inte återvinnas. Du kan dock registrera eller överföra ett annat domännamn.
Om en e-postadress är kopplad till domännamnet kommer den inte att fungera efter överföringen. Se till att skapa en säkerhetskopia av all e-post och skapa en ny e-postadress efter att överföringen är klar.
Domäner som inte är .be (.com, .eu, .nl, ... )
För att överföra dessa domännamn behövs en AUTH-kod (auktoriseringskod eller EPP-kod). Denna AUTH-kod kan du få från din tidigare registrator. Be också din tidigare registrator att låsa upp domännamnet.
Be din tidigare registrator att ta bort överföringslås (domänstatus clientTransferProhibited) innan du försöker göra en överföring. Tyvärr gör vissa registrarer det svårt att överföra ett domännamn från dem.
- Registrera domänen
- Registrera domännamnet på Inställningar > Fler alternativ > Domännamn > Nytt domännamn
- Markera rutan som anger att du är ägare till domännamnet
- Ange korrekt AUTH-kod och bekräfta din beställning
- WHOIS-information för .eu-domännamn
- WHOIS-information för .nl-domännamn
- WHOIS-information för internationella domännamn
be-domännamn
När du har begärt överföring av ett .be-domännamn får du din AUTH-kod via e-post från DNS Belgien. Du kan ange AUTH-koden på Inställningar > Fler alternativ > Domännamn Se till att ditt domännamn är upplåst, du kan fråga detta hos din nuvarande registrator.
Om du inte får e-postmeddelandet ska du kontrollera om domänen är upplåst och om den e-postadress som är kopplad till domännamnet är korrekt. Du kan kolla upp WHOIS för ett .be-domännamn på DNS Belgium.
Underhåll av domännamn
ICANN är paraplyorganisationen för tillägg som .com och .net. När du har registrerat ett nytt domännamn kommer du att få ett e-postmeddelande från dem där du ombeds bekräfta din e-postadress.
Ignorera inte detta e-postmeddelande! Du kommer att få detta e-postmeddelande flera gånger, om du inte verifierar efter 15 dagar kommer ditt domännamn att avaktiveras eller Suspended.
Skulle ditt domännamn ändå bli suspenderat kan du snabbt återaktivera det genom att följa instruktionerna i mailet.
Förnya ett domännamn
Det ingår ett domännamn i varje betald shop-version (Basic, Professional och Business). Du behöver inte förnya detta standarddomännamn. Så länge butiken har en betald version görs detta automatiskt åt dig. Du behöver inte heller betala för att förnya domännamnet, det ingår i din shop-version.
För ytterligare domännamn kommer du att få ett e-postmeddelande med instruktioner för att förnya 30 dagar innan domännamnet löper ut. Vänta inte till sista dagen! Om din betalning kommer in för sent kommer ditt domännamn att sättas i karantän.
Ta bort ett domännamn från karantän
Att ta ett domännamn ur karantän kan vara dyrt. Detta beror på att registren tar ut höga avgifter för detta, så vi har inget annat alternativ än att överföra dessa avgifter till våra kunder.
Se till att förnya din shop och dina domännamn i tid! Vi skickar påminnelser 30 dagar, 14 dagar, 7 dagar och 3 dagar före förfallodagen. Vänta inte till sista dagen!.
Avgifterna hittar du på Inställningar > Fler alternativ > Domännamn.
En karantänperiod varar i ca 40 dagar, sedan släpps domännamnet. Domännamnet kan sedan registreras av vem som helst. Vi kan inte hållas ansvariga för förlust av ett domännamn.
Koppla ett externt domännamn
Du kan ansluta domännamn som är registrerade hos en annan registrator. Detta gör att du kan registrera domännamnstillägg som inte är tillgängliga på EasyWebshop.
Navigera till Inställningar > Fler alternativ > Domännamn > Nytt domännamn > Registrera mitt domännamn hos en annan registrar Du kommer nu att se en steg-för-steg-instruktion för hur du konfigurerar dina DNS-poster.
Proceduren för detta varierar mellan olika registrarer. Kontakta din domännamnsregistrator om du vill ha teknisk support för att ställa in DNS-poster.
DNS-ändringar tillämpas efter 24h, vänligen ha tålamod.
Att ändra DNS-konfigurationen är en teknisk fråga som bör utföras av en professionell. Därför rekommenderar vi att du registrerar eller överför ett domännamn direkt med EasyWebshop. Det kommer att göra ditt liv enklare om du är en icke-tekniker.
Ändra ett domännamn
Ett domännamn kan inte ändras efter registrering. Domännamnet är alltid registrerat hos registret i ett år. Det går inte att avregistrera ett domännamn hos registry.
Däremot kan du låta ditt domännamn löpa ut och registrera ett nytt domännamn.
Ett nytt domännamn behöver återuppbygga förtroendet hos sökmotorer. Detta har en negativ inverkan på dina sökresultat. Om du ställer in det nya domännamnet som standard kan du använda det tidigare domännamnet för att länka till ditt nya domännamn. Du kan låta det tidigare domännamnet löpa ut genom att inte förnya det.
Ta bort ett domännamn
Du kan radera ett domännamn på Inställningar > Fler alternativ > Domännamn genom att klicka på ikonen radera.
Du kan också helt enkelt låta bli att förnya ditt domännamn. Domännamnet kommer då att raderas automatiskt på utgångsdatumet.
Din butik kommer inte längre att vara tillgänglig efter att domännamnet har tagits bort.
Överföra ett domännamn till en annan registrar
På Inställningar > Fler alternativ > Domännamn kan du begära AUTH-koden (även kallad EPP-kod, överföringskod eller token) för ditt domännamn. För be-domännamn kommer denna AUTH-kod att skickas till den e-postadress som är kopplad till domännamnet.
Skicka din AUTH-kod till din nya registrar.
Om du inte är nöjd med våra tjänster, vänligen låt oss veta varför. Vi förbättrar alltid EasyWebshop och feedback från våra kunder är mycket uppskattat.
Våra kunder är alltid fria att komma, gå och komma tillbaka om gräset inte är grönare på andra sidan.
Subdomäner, DNS-poster och www-version
Vi stöder inte subdomäner och vi tillåter inte våra kunder att ändra DNS-posterna. Dessa konfigurationer är ofta för tekniska för våra användare och lätta att felkonfigurera, vilket ofta leder till avbrott på webbplatsen och e-postmeddelanden som inte levereras. Om dessa tekniska funktioner är nödvändiga rekommenderar vi att du använder en extern registrar och att du konfigurerar DNS A-posterna till IP-adressen för din webbplats.
Din webbplats kommer alltid att använda non-www-versionen av domännamnet. www-versionen omdirigeras till icke-www-versionen, precis som http-versionen (icke säker) omdirigeras till https-versionen. Det kortare domännamnet ger mer utrymme i webbadressen, vilket har fördelar för sökmotoroptimering.
Vanliga frågor om domännamn
- Mitt nya domännamn är inte aktivt efter 48h
- Med vissa exotiska toppdomäner tar det längre tid för ett domännamn att bli aktivt. Om det tar längre tid än 5 arbetsdagar innan domännamnet är aktivt, vänligen kontakta supporten.
Ett vanligt problem är att kunder glömmer att beställa ett domännamn när de beställer sin shop. Du kan alltid beställa domännamnet igen under Inställningar > Fler alternativ > Domännamn.
Det första (standard) domännamnet ingår i alla betalversioner. Det finns ingen extra kostnad för detta. - Överföringen av mitt domännamn är inte slutförd efter 5 arbetsdagar
- Kontrollera att rätt AUTH-kod har skickats till oss och att eventuella bekräftelsemeddelanden från registret har accepterats. Om domännamnet fortfarande inte är aktivt, vänligen kontakta supporten. Vi hjälper dig gärna.
Nästa sida: Flerspråkig butik
- Introduktion
- Produkthantering
- Konfigurering av nätbutik
- Konto- och butiksinställningar
- Betalningsmetoder och betaltjänstleverantörer
- Fakturor och allmänna villkor
- Fastställande av fraktkostnader
- Rabatter och tilläggsavgifter
- Registrering och överföring av domännamn
- Flerspråkig butik
- Anslutning till externa plattformar
- Personliga webbadresser
- Hantering av flera webbutiker (Multishop)
- Automatiska e-postmeddelanden till kunder
- Utforma en vacker layout
- Förvaltning av beställningar
- Marknadsföring
- Moduler
- Säkerhetskopiering och export av data
- E-post och webmail
- Administratörskonton
- Foton av hög kvalitet
- Tvåfaktorsautentisering
- Etiketter
- Metataggar - verifiering av webbplatsen
- Livechatt
- Bildspel
- Analys av besökare - Google Analytics
- Filter
- Försäljningspunkt (POS)
- Formulärfält
- Digitala eller virtuella produkter
- Bokningssystemet Symcalia
- Gästbok
- Kontakta helpdesk